Ομιλία του κ. Ξενοφώντα Βεργίνη στο Eurasian money show

11/01/2018 11:21Views: 65

Οι Διμερείς σχέσεις Ελλάδας & Τουρκίας στον αγροτικό τομέα.

“Έμβλημα: η ποιότητα

&

Στόχος: η ευημερία σε όρους υγείας και οικονομίας”

 

Σκοπός παρουσίασης

Να προβληθούν οι ομοιότητες και οι διαφορές Ελλάδας-Τουρκίας

Να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση του διμερούς εμπορίου για τα αγροτικά προϊόντα

Να εντοπιστούν οι δυσκολίες και οι ευκαιρίες στη συνεργασία  αναφορικά με τα αγροτικά προϊόντα

Να συσταθούν προτάσεις για την αποδοτική συνεργασία των δύο χωρών στον αγροτικό τομέα

 

Χαρακτηριστικά Ελλάδας-Τουρκίας  (1)

εκτ= ΕΚΤΙΜΗΣΗ                    Πηγήhttps://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥΡΚΙΑ
ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 10,775,643 (Ιουλ. 2015 εκτ.) 79,414,269 (Ιουλ. 2015 εκτ.)
ΚΛΙΜΑ Εύκρατο, ήπιοι υγροί χειμώνες, καυτά ξηρά καλοκαίρια Εύκρατο, ήπιοι υγροί χειμώνες, καυτά ξηρά καλοκαίρια
ΕΚΤΑΣΗ 130,647 km2 769,632 km2
ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΣΙΜΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ Καλλιεργήσιμη γη63.4%

αρώσιμη γη 19.7%, μόνιμη καλλιέργεια 8.9%, μόνιμα βοσκοτόπια 34.8%

δάση30.5%

άλλα6.1% (2011 εκτ.)

Καλλιεργήσιμη γη49.7%

αρώσιμη γη 26.7%; μόνιμη καλλιέργεια  4%; μόνιμα βοσκοτόπια 19%

δάση14.9%

άλλα35.4% (2011 εκτ.)

ΑΕΠ $238 δισ (2014 εκτ.) $798.3 δισ (2014 εκτ.)*
ΑΕΠ ΑΝΑ ΤΟΜΕΑ γεωργία3.8%

βιομηχανία13.4%

υπηρεσίες82.8% (2014 εκτ.)

γεωργία8.1%

βιομηχανία25.6%

υπηρεσίες66.3% (2014 εκτ.)

ΧΡΕΟΣ 177.1% του ΑΕΠ (2014 εκτ.) 35% ΤΟΥ ΑΕΠ (2014 εκτ.)

Χαρακτηριστικά Ελλάδας-Τουρκίας (2)

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥΡΚΙΑ
ΑΝΕΡΓΙΑ 26.6% 10%
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΑΝΑ ΤΟΜΕΑ 4.797  εκ.

γεωργία: 12.9%

βιομηχανία: 14.7%

υπηρεσίες: 72.4%

28.790 εκ.

γεωργία: 25.5%

βιομηχανία: 26.2%

υπηρεσίες: 48.4%

ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΟΡΙΟ ΦΤΩΧΕΙΑΣ 44% 16.9%
ΕΞΑΓΩΓΕΣ

/ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ

$35.6 δις (2014 εκτ.), $27.5 δις (2015 εκτ.), $27.1 δις (2016 εκτ.),

/$65.2 δις (2014 εκτ.), $46.62 δις (2015 εκτ.), $45.45 δις (2016 εκτ.)

$168.9 δις (2014 εκτ.), $152 δις (2015 εκτ.), $150.2 δις (2016 εκτ.),

/$232.5 δις (2014 εκτ.), $200.1 δις (2015 εκτ.), $191 δις (2016 εκτ.),

ΕΞΑΓOΜΕΝΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ είδη διατροφής, βιομηχανικά προϊόντα, πετρελαιοειδή, χημικά, υφάσματα ρουχισμός, είδη διατροφής, υφάσματα, μεταλλικές κατασκευές, εξοπλισμός μεταφορών
ΧΩΡΕΣ ΠΟΥ ΕΞΑΓΕΙ Τουρκία 12.2%, Ιταλία 9.4%, Γερμανία 6.8%, Βουλγαρία 5.3%, Κύπρος 5% Γερμανία 9.6%, Ιράκ 6.9%, Η.Β 6.3%, Ιταλία  4.5%, Γαλλία 4.1%, ΗΠΑ  4%

Ομοιότητες Ελλάδας – Τουρκίας

Άμεση γειτνίαση με το Αιγαίο και μεγάλο διάδρομο επικοινωνίας από τη ξηρά

Κοινή ιστορία, πολιτιστική κληρονομιά, αμοιβαία συμπάθεια (παρά τις προκλήσεις λόγω κυβερνητικής και κομματικής προπαγάνδας)

Ίδιος χώρος επιρροής (υπάγονται σε κοινά οργανωτικά σχήματα πολιτικής και στρατιωτικής επιρροής όπως Ο.Η.Ε, ΝΑΤΟ)

Παρόμοιες καταναλωτικές συνήθειες

Βαθύτατα θρησκευτικές πεποιθήσεις με διαφορετικό βασικό θρήσκευμα

Κατακερματισμένος κλήρος στη γεωργία

 

Ιδιαιτερότητες της Τουρκίας

´Η μεγάλη έκταση δημιουργεί εσωτερική διαφοροποίηση ως προς την κουλτούρα

30% του ΑΕΠ παράγεται στο δυτικό μέρος της χώρας

Μεγάλες διαφορές στα διαθέσιμα  εισοδήματα

Αφθονία εδαφών με μεγάλες ποιοτικές αποκλίσεις

Μεγάλες διαφορές στο κλίμα. Εσωτερικό της χώρας: μεγάλα διαστήματα ξηρασίας, παράλια: όπου το κλίμα είναι μεσογειακό

Διαφοροποίηση σε καταναλωτικές συνήθειες

 

Εξωτερικό Εμπόριο Τουρκίας (Γενικά)

Εξωτερικό Εμπόριο Ελλάδας (Γενικά)

Διμερείς Σχέσεις: Εμπορικό Ισοζύγιο
Ελλάδας-Τουρκίας

Διμερείς Σχέσεις: Εμπορικό Ισοζύγιο
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ

ΑΠΟ ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΡΚΙΑ                  ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΙΑ ΠΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ

 

 

 

 

 

 

Κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα από Ελλάδα προς Τουρκία

Κοινός στόχος: Ο Αγροτικός Τομέας

Δυνατότητα ανάπτυξης αγροτικού τομέα και των δύο χωρών με κοινά χαρακτηριστικά

Παραγωγή και στις δύο χώρες αγροτικών προϊόντων συμπληρωματικού και υποκατάστατου χαρακτήρα

Ανάπτυξη διμερών συναλλαγών σε αγροτικά προϊόντα

Εφαρμογή προγραμμάτων  ανάπτυξης με επένδυσεις αμοιβαίων κεφαλαίων

Διαμόρφωση και μέγεθος των αγροτικών εκτάσεων της Ελλάδος     

 (για το έτος 2013)

Εκτάσεις σε εκτάρια 2013
Αριθμός εκτάσεων %
<5 544.350 76,7
5-10 86.520 12,2
10-20 45.560 6,4
20-30 15.080 2,1
30-50 11.120 1,6
50-100 5.430 0,8
>100 1.450 0,2

Στόχος για την Αγορά

Στόχος για τον Παραγωγό

Η σημασία της τιμής

 

Η σημασία της Ποιότητας

ΟΧΙ

Υπερεντατική γεωργία

Αυξημένη χρήση χημικών λιπασμάτων, φυτοπροστατευτικών ουσιών

Υπεράντληση των υπόγειων νερών

ΝΑΙ

Υγιεινή και ασφάλεια των προϊόντων

Σεβασμός στο περιβάλλον

Ορθή χρήση των παραγωγικών συντελεστών

Κοινωνική ευθύνη των παραγωγών

 

Είναι ποιοτικά τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα;

Άριστο γενετικό υλικό βιοποικιλότητας, κλίματος και εδάφους

Δυνατότητα για πιστοποίηση τους σύμφωνα με προδιαγραφές ποιότητας προσθέτουν υπεραξία και διασφαλίζουν τους καταναλωτές ως προς την προέλευση των προϊόντων αυτών

Κατηγορίες Αγροτικών Προϊόντων με βάση την Ποιότητα

Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης  (Π.Ο.Π.)

Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης ( Π.Γ.Ε.)

Παραδοσιακά, Νησιωτικής ή Ορεινής Γεωργίας.

Ελεγχόμενα Προϊόντα

Βιολογικά Προϊόντα

 

Η Τουρκία κατέχει παγκοσμίως, στην παραγωγή

1η θέση σε φουντούκια, καρπούζια, βύσσινα, κεράσια, σύκα, βερύκοκα, κυδώνια και ρόδια

2η θέση σε φακές, αγγούρια και ρεβύθια

3η θέση σε κάστανα, μελιτζάνες, πράσινες πιπεριές και φιστίκια

4η θέση σε κρεμμύδια

5η θέση σε ελιές και τεύτλα

6η θέση σε καπνό, τσάι και μήλα

7η θέση σε βαμβάκι και κριθάρι

8η θέση σε αμύγδαλα

9η θέση σε σιτάρι, σίκαλη και γκρέιπφρουτ

10η θέση σε λεμόνια

 

Βιολογικά Προϊόντα  – Τουρκία

Ξεκίνησαν  τη δεκαετία του ΄90

Ο αριθμός των γεωργών τετραπλασιάζεται

Έκταση αυξάνεται από 1.037 σε 46.508 εκτάρια

Το 80% της παραγωγής εξάγεται σε ευρωπαικές αγορές

Οι μονάδες βιολογικής παραγωγής είναι κατακερματισμένες

Μόνο στο 3,3% της καλλιεργήσιμης έκτασης καλλιεργούνται βιολογικά προϊόντα

Τελευταία χρόνια ενισχύσεις και επενδυτικά δάνεια από την τουρκική κυβέρνηση

Αγροτικά Προϊόντα
Διμερείς Σχέσεις : Εμπορικό Ισοζύγιο Τουρκίας – Ελλάδας

Μια ματιά στους αριθμούς…2013

Αγροτικός Τομέας ανά κατηγορία προϊόντων 2014
Εμπορικό Ισοζύγιο Τουρκίας –Ελλάδας

Η εικόνα από την πλευρά της Ελλάδας..

Βαμβάκι: Το μόνο αγροτικό προϊόν που ανήκει στα 5 κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα από Ελλάδα προς Τουρκία

Ελαιόλαδο: H Ελλάδα παρέχει ελάχιστο ποσοστό  των συνολικών εισαγωγών

Βρώσιμες ελιές: Ασήμαντες ποσότητες εκτός από το 2010

Γαλακτοκομικά: Μηδενικές εξαγωγές από την Ελλάδα λόγω υψηλών δασμών

Κρέατα: Υψηλοί δασμοί εξαιτίας του διπλάσιου κόστους παραγωγής στην Τουρκία σε σχέση με τις αναπτυγμένες χώρες. Παρόλα αυτά ο κλάδος του κρέατος εξαρτάται κατά 35% από τις εισαγωγές

Κρασί: Από το 2003 και μετά έχει αυξητική τάση, κυρίως εισάγωγή από  Γαλλία, Ιταλία, Χιλή, Αυστραλία, ΗΠΑ

 

Μειονεκτήματα τουρκικής αγοράς  αγροτικών προϊόντων

Υψηλοί δασμοί  και γραφειοκρατία  λόγω προστασίας της τοπικής παραγωγής

Υψηλές τιμές ραφιού

Κίνδυνος αντιγραφής

 

Δασμοί και λοιπά εμπόδια
στο Διμερές Εμπόριο Ελλάδας-Τουρκίας

Προϊόν Τιμή
φέτα 180% (για λιγότερο των 2000 τόνων, δεν ύπάρχει δασμός-περιορισμός 3 τόνων ανά δασμολογικό κωδικό και αίτηση)
κεφαλοτύρι 138%
Ροκφόρ, παρμεζάνα κ.α 43% (δεν είναι ανταγωνιστικά ως προς την τουρκική παραγωγή)
κρέατα 40%   –   135%
ελιές 19,5%
ελαιόλαδο 31,2%-46,8% (ανάλογα την οξύτητα)
μέλι 38,5%
κρασί 50%
φρούτα & λαχανικά 36,9% – 86,4%(καρπούζια)
αλεύρι σίτου 102,6%
σιμιγδάλι 82%

Πλεονεκτήματα τουρκικής αγοράς  αγροτικών προϊόντων

Μεγάλος  πληθυσμός με χαμηλό μ.ο ηλικίας

Οικονομία σε ανάπτυξη

Αύξηση εισοδήματος

Ταξίδια στη Δύση επηρεάζουν συνήθειες

Αύξηση του τουρισμού

Κατάργηση της visa

Κοινά χαρακτηριστικά λαών, άρα και διατροφικές συνήθειες

Αυξητική τάση για gourmet και βιολογικά προϊόντα

 

Δίκτυα Διανομής

Παραγωγός- (εισαγωγέας, αν πρόκειται για εισαγωγή)-χονδρέμπορος-διανομέας-λιανική

Δεν αποκλείεται η διάθεση οπωροκηπευτικών στις υπάιθριες αγορές, συνοικιακά μανάβικα, αλλά και μεγάλα σουπερμάρκετ απευθείας

Οι εισαγωγές οπωροκηπευτικών γίνεται συνήθως με μεγάλες αλυσίδες εισαγωγέων-χονδρεμπόρων

Η λιανική τροφίμων αποτελεί το 52% του συνόλου της λιανικής

Οι τιμές αγροτικών προϊόντων είναι από χαμηλές μέχρι μεσαίες

 

Προτάσεις

Αρχικός Στόχος : H παραγωγή & εμπορία και στις δύο χώρες αγροτικών προϊόντων συμπληρωματικού και υποκατάστατου χαρακτήρα.

Εξάλειψη γραφειοκρατίας

Μείωση και εξάλειψη εμποδίων εμπορικής συνεργασίας

Ανάπτυξη εταιριών κοινού ενδιαφέροντος σε επίπεδο παραγωγής και εμπορίας αγροτικών προϊόντων

Αμοιβαίες επενδύσεις

Καινοτομίες

Διοργάνωση γαστρονομικών ημερίδων για προβολή ελληνικών προϊόντων

Διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών

Συνεργασία με άλλες ευρωπαικές χώρες για προβολή κλάδων προϊόντων

Πολιτικό υπόβαθρο για απελευθέρωση συνεργασίας των δύο λαών

Σας ευχαριστώ πολύ

Στη διάθεσή σας

Δρ. Ξενοφών Βεργίνης

Email: info@eurofoodquality.gr