ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΝΩΣΗΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ κ. ΜΑΝΩΛΗΣ ΘΕΡΜΟΣ: » Η προβολή της Λευκάδας δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει ο Δήμος από μόνος του».  

14/12/2017 14:16Views: 88

 

 

Ο Δήμος μπορεί να προσφέρει κάποια βοήθεια ως ένα ορισμένο σημείο, αλλά την τουριστική προβολή θα πρέπει να την αναλάβουν οι επιχειρηματίες.

 

 

Με αφορμή την έκθεση WTM και λόγω της ιδιότητας σας πρόσφατα βρεθήκατε στο Λονδίνο. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό;

«H έκθεση World Travel Market που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο είναι μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις τουρισμού σε όλο τον κόσμο. Εκεί έλαβαν μέρος περίπου180 χώρες με 5.000 εκθέτες σε ένα συναρπαστικό περιβάλλον. Η Λευκάδα συμμετείχε ως συνεκθέτης στο περίπτερο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και υπήρχε στοχευμένη παρουσίαση με δημοσιογράφους και τουριστικούς επιχειρηματίες.  Εκεί βρέθηκαν, επίσης, και ο Δήμαρχος Λευκάδας κ. Δρακονταειδής, όπως και ο υπεύθυνος Αντιδήμαρχος Τουρισμού κ. Περδικάρης, οι οποίοι έδωσαν συνεντεύξεις σε τοπικά και ξένα κανάλια και μίλησαν κυρίως  για τις μελλοντικές υποδομές του νησιού. Μεγάλη αναφορά έγινε και στο νέο Νοσοκομείο Λευκάδας, το οποίο έχει μεγάλη σημασία για τον κόσμο που πρόκειται να επισκεφτεί τη Λευκάδα. Γενικά, όλοι εμείς που βρεθήκαμε εκεί μιλήσαμε με πολύ κόσμο και απλούς επισκέπτες ενώ το περίπτερο της Περιφέρειας Ιόνιων Νήσων  πήρε βραβείο επισκεψιμότητας.

Φέτος, θα έχουμε μια ελαφριά αύξηση αφού, μέσω της έκθεσης, οι  προκρατήσεις είναι αυξημένες και γενικότερα θ υπάρξει αρκετά μικρή  αύξηση για το 2018. Ήταν πολύ χρήσιμη η παρουσία μας στην έκθεση,διότι ακούσαμε θετικά και αρνητικά και  εντόπισα διάφορα προβλήματα ως ξενοδόχος, ενώ στην έκθεση δεν παρευρίσκονταν μόνο αυτοί που έρχονται στην Λευκάδα σαν επισκέπτες αλλά και αυτοί που επιχειρούν στη Λευκάδα στον τουριστικό τομέα. Εγώ συζήτησα μαζί τους και μου ανέφεραν ότι  το μεγαλύτερο πρόβλημά τους, είναι οι δίαυλοι επικοινωνίας με τις υπηρεσίες και τους φορείς, ώστε να έχουν γρήγορη λύση στα προβλήματα τους. Εγώ τα περισσότερα από αυτά τα έχω μεταφέρει στο Δήμο με την ελπίδα ότι ο Δήμαρχος θα θέσει μια αρχή -κάτι- ώστε ακόμη κι αν δεν προλάβει να το ολοκληρώσει ο ίδιος  η επόμενη Δημοτική Αρχή  να βρει μία βάση».

Γενικά είστε ευχαριστημένος από την όλη προβολή της Λευκάδας στην WTM;

«Θα έλεγα όχι.  Εμείς, πήγαμε για πρώτη φορά και εκεί καταλάβαμε ότι για να είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος χρειάζονται αρκετά κονδύλια. Πήγαμε για να καταλάβουμε το πεδίο δράσης , ώστε του χρόνου να προετοιμαστούμε περισσότερο, αν αυτό είναι εφικτό οικονομικά πάντα. Η προβολή της Λευκάδας δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει  ο Δήμος από μόνος του, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό, την προβολή των άλλων νησιών (των αναπτυγμένων), δεν την έχουν αναλάβει οι Δήμοι αλλά οι επιχειρηματίες μαζί με εταιρείες  προβολής , που ασχολούνται με τον τουρισμό, διαθέτοντας τα απαραίτητα κονδύλια, τα οποία δεν νομίζω ότι  είναι απαγορευτικά για τους επιχειρηματίες της Λευκάδος. Ο Δήμος μπορεί να προσφέρει κάποια βοήθεια ως ένα ορισμένο σημείο, αλλά την τουριστική προβολή θα πρέπει να την αναλάβουν οι επιχειρηματίες» .

 

Εκτός από Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λευκάδας, επιχειρείτε και πάρα πολλά χρόνια στο τομέα του Τουρισμού. Τί θεωρείτε ότι είναι αυτό που θα έπρεπε να έχει αλλάξει  ή μπορεί να αλλάξει έστω και σήμερα στη Λευκάδα για να βελτιωθεί η τουριστική εικόνα του νησιού;

«Σε γενικές γραμμές η Λευκάδα δεν τα πάει άσχημα με την ποιότητα των τουριστών  που δέχεται, δηλαδή δεν υπάρχουν ιδιαίτερα παράπονα-προβλήματα. Θεωρώ ότι οι επιχειρηματίες  έχουν  αρχίσει -εδώ και τέσσερα-πέντε χρόνια-να επεξεργάζονται το τουριστικό προϊόν πιο καλά, ο καθένας με τον τρόπο του.Είναι γεγονός ότι δεν έχουμε σωστό – εξειδικευμένο προσωπικό στις κατάλληλες θέσεις. Αυτό αποτελεί πρόβλημα, γιατί η Λευκάδα δεν μπορεί ακόμη να τοποθετήσει εξειδικευμένο προσωπικό σε επιχειρήσεις, αφού συνήθως είναι οικογενειακές επιχειρήσεις γιατί αυτό κοστίζει. Ελπίζω ότι  σιγά σιγά οι νέες επιχειρήσεις θα αρχίσουν να προσλαμβάνουν κόσμο και απόφοιτους από σχολές στο τομέα τουρισμού. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο τουρισμός ξεκινάει από εμάς πρώτα, τους επιχειρηματίες, εννοώντας ότι πρώτα εμείς θα καταλάβουμε τι προβλήματα έχουμε και, αφού λύσουμε αυτά που μπορούμε, έπειτα θα ζητήσουμε βοήθεια από Δήμο, Περιφέρεια κλπ.

Σε ότι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση σαφώς και θα πρέπει να βελτιωθούν πολλά πράγματα, καθώς η Λευκάδα έχει μείνει πίσω σε υποδομές και επίσης, δέχεται πολύ κόσμο. Γενικότερα, είμαστε οριακά  οι υποδομές δέχονται αρκετή πίεση λόγω εποχικότητας που οπωσδήποτε πρέπει να αμβλυνθεί. Η εποχικότητα μας είναι υψηλή και πρέπει οπωσδήποτε να αμβλυνθεί. Αν γίνει αυτό, τόσο ο κόσμος όσο και οι υποδομές θα δέχονται λιγότερη πίεση την υψηλή περίοδο και θα διαμερίζεται καλύτερα το τουριστικό προϊόν. Οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια και τα πάρκινγκ πρέπει να βελτιωθούν παρά πολύ. Πράγμα που το νιώθουμε  όλοι κάθε καλοκαίρι , όπως, επίσης και ο δήμος δείχνει να το έχει καταλάβει, προσπαθώντας να βρει λύσεις. Βέβαια, εδώ θα πρέπει να πούμε ότι όλα αυτά έχουν μεγάλο κόστος και δεν υπάρχουν τα χρήματα  λόγω κρίσης, αλλά όποιος θέλει βρίσκει λύσεις. Επιπλέον, θα πρέπει στις παραλίες να γίνεται περισσότερος έλεγχος και να υπάρχει καλύτερη πρόσβαση ούτως ώστε  να δείχνουμε περισσότερο πολιτισμένοι».

 

Πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει και η νοοτροπία των επιχειρηματιών;

«Η νοοτροπία των επιχειρηματιών δεν δείχνει ιδιαίτερα προβλήματα  όχι ως προς την εξυπηρέτηση των τουριστών, διότι τα πάμε  πολύ καλά εδώ συγκριτικά με άλλα νησιά. Εκεί που υπάρχει πρόβλημα είναι στην επιμήκυνση  της τουριστικής περιόδου. Παραδείγματος χάρη, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να καταλάβει ότι τα μαγαζιά δεν πρέπει να κλείνουν τέλη Σεπτεμβρίου και να μην ανοίγουν Απρίλιο  ή Μάιο έστω, αν και κοστίζει κάτι παραπάνω  αυτό στον επιχειρηματία, διότι η ανοιχτή αγορά και τ’ ανοιχτά μαγαζιά ενθαρρύνουν τον τουρίστα να έρθει, ενώ σε αντίθετη περίπτωση δημιουργείται η υψηλή εποχικότητα που λέγαμε πριν».

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ανήγγειλε τη χορήγηση του ποσού 1.203.200 € για δράσεις τουριστικής προβολής . Τι έχετε να πείτε γι’ αυτόκαι μπορείτε να μας αναφέρετε ενδεικτικά κάποιες από αυτές;

«Ακόμη το ποσό δεν έχει κατανεμηθεί σε δράσεις. Το όλο θέμα συζητήθηκε στην έκθεση του Λονδίνου, αφού η Λευκάδα δεν μπορούσε να διαχειριστεί τα χρήματα που τις αναλογούν, ανάλογα με τα προβλήματα της. Πρέπει να πιέσουμε ώστε η διαχείριση των κονδυλίων μας να είναι πιο άμεση για εμάς και ίσως η Αντιπεριφέρεια  μας να έχει αμεσότερη πρόσβαση σ’ αυτά. Πράγμα το οποίο συμμερίζεται και ο Δήμαρχος Κέρκυρας».

Τι μορφή τουριστικού καταλύματος  θα προτείνατε  σε ένα νέο επενδυτή που θα ερχόταν για επενδύσεις στη Λευκάδα;

«Θα πρότεινα να αναπτύξουμε τους τόπους μας και λέγοντας τόπο εννοώ μια ενότητα  ανθρώπων με κοινά γεωγραφικά και πολιτιστικά  χαρακτηριστικά, με την πίστη ότι όλοι αυτοί οι συγκάτοικοι έχουν κοινό μέλλον. Αυτό μπορεί να γίνει επιχείρηση και πρόκειται για τους λεγόμενες επιχειρήσεις αγροτουρισμού, στο πλαίσιο των οποίωνμπορούν να γίνονται μαθήματα τοπικής μαγειρικής και τοπικών χορών, καλλιεργειών,προϊόντων καθώς και τη συλλογής τους, υπηρεσίες επίδειξης –ενημέρωσης, δραστηριότητες που προωθούν την επαφή  του επισκέπτη τουρίστα με την αγροτική ζωή. Αν αυτός ο συνδυασμός αγροτιάς με τουρισμό πραγματοποιηθεί, θα υπάρχει μεγάλο μέλλον στην Λευκάδα, διότι η Λευκάδα μπορεί να στηρίξει αυτό το είδος τουρισμού. Δεν θα πρότεινα στους ντόπιους επιχειρηματίες μεγάλες μονάδες, αφού γι’ αυτά χρειάζονται πολλά εκατομμύρια και δεν θα ήθελα να δω στο νησί κάτι τέτοιο τα επόμενα χρόνια. Οι επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να είναι πιο προσωπικές, συνδεδεμένες με τον τόπο και την ιδιαιτερότητα που έχει ο τόπος, πολύ προσεγμένες και μικρομεσαίας  δυναμικής. Σε αυτά τα καταλύματα ο επιχειρηματίας-ξενοδόχος- θα πρέπει να ασχολείται με τον πελάτη, δηλαδή να τον οδηγεί στις ιδιαιτερότητες του νησιού και δε θα πρέπει στα ξενοδοχεία να δουλεύουν άνθρωποι που δεν έχουν καμιά επαφή με το αντικείμενο του τουρισμού, αλλά ούτε και να αποτελεί γι΄αυτούς δεύτερη δουλειά. Διότι το ξενοδοχείο  δεν είναι ένα μέρος μόνο για να κοιμάται κάποιος, αλλά απαιτούνται πολλές υπηρεσίες εντός του ξενοδοχείου που θα πρέπει να προσφέρονται π.χ concierge. Η διανομή του συνολικού τουριστικού προϊόντος πρέπει να ξεκινά από το ξενοδοχείο. Αυτό το πρόβλημα έχει η Λευκάδα και σαφώς λείπουν καταλύματα.

  Σύμφωνα με τα social media,φαίνεται μια τάση του τουρισμού να πηγαίνει προς την γαστρονομία. Συγκεκριμένα, ο συνδυασμός  της γαστρονομίας με το hotelling είναι παγκόσμια τάση που εμείς στη Λευκάδα δεν την έχουμε αναπτύξει όσο θα’πρεπε . Διότι η Λευκάδα έχει διαφορετικότητα».

Υπάρχει η αναγκαία συνεργασία μεταξύ των συνυπεύθυνων φορέων για συντονισμό των ενεργειών ώστε να βρεθεί το μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης της Λευκάδος;

«Θα έλεγα ότι εκεί παίρνουμε πολύ χαμηλό βαθμό. Δεν ξέρω το λόγο, αφού έχω μιλήσει με τους άλλους φορείς του τουρισμού και  το Επιμελητήριο και συνεννοούμεθα, αλλά στόχος δεν έχει μπει ακόμη. Ο Δήμος δε μπορεί να επεμβαίνει στον τουρισμό  διότι θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από τους φορείς του τουρισμού. Ο Δήμος θα πρέπει να μας βοηθήσει όπου εμείς δυσκολευτούμε, αλλά δεν πιστεύω ότι παράγουμε έργο  μέσω της τουριστικής επιτροπής του Δήμου, διότι αυτή απέτυχεμε την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και με την τωρινή δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.Είναι άλλο να κάθεσαι να κουβεντιάζεις με τους επιχειρηματίες τα κοινά σας προβλήματα χωρίς να επεμβαίνει ο Δήμος και άλλο να πας κάτω από την αιγίδα του Δήμου. Δεν νομίζω ότι πετύχαμε σ’ αυτό τον τομέα θέλουμε περισσότερη δουλειά. Πλέον όμως νομίζω ότι τώρα κάτι αρχίζει να γεννιέται μέσα από τους επιχειρηματίες πάντα, ίσως μέσα από τις κοινές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.Θέλω να πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα μπορεί να βγει κάτι καλό μέσα από οποιαδήποτε φορέα.  Πάντως,  πρέπει να αποτελέσει πεδίο προβληματισμού για εμάς τους παράγοντες και για τη Δημοτική Αρχή η μη συνεννόηση και θα πρέπει να ασχοληθούμε περισσότερο με τον Τουρισμό ανανεώνοντας τις υποδομές μας (χρειάζεται αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης, επισκευές στις πλατείες και στους δρόμους  κλπ.). Χρήματα πολλά μπορεί να μην υπάρχουν αλλά τίποτα δεν επιτυγχάνεται χωρίς να διεκδικήσει κανείς».